De invloed van gamification in marketing

21/09/2023
|
De invloed van gamification in marketing

In de huidige wereld worden consumenten voortdurend overspoeld met allerlei marketingboodschappen. Het is voor marketeers dan ook een continue uitdaging om de aandacht van de doelgroep vast te houden. Een van de strategieën die de afgelopen jaren veel invloed heeft gehad in de marketingwereld, is gamification. Gamification is het toepassen van game-elementen in niet-spelcontexten. Het is bewezen dat het een krachtige tool is om interactie te creëren met de klant en merkloyaliteit op te bouwen.

Wat is gamification in marketing?

Voordat we vertellen welke invloed gamification heeft in marketing staan we stil bij de term gamification. Gamification is het gebruiken van gamedenken en speltechnieken in een niet-game omgeving, zoals marketingcampagnes. Een voorbeeld van zo’n bedrijf dat dit correct begrijpt is neoday. Het doel is om mensen toe te moedigen tot bepaalde acties, interactie te creëren, beloningen bieden net zoals in games. Game-elementen kunnen punten, badges, beloningen of virtuele valuta zijn. Het belang van gamification is het stimuleren van de motivatie van mensen door hen te betrekken bij activiteiten die niet zo boeiend lijken. Maar tóch zijn deze van invloed.

De invloed van gamification in marketing

Gamification is voornamelijk een effectieve manier om interactie te creëren met klanten. Door het toevoegen van spelmechanismen worden klanten vaak aangemoedigd om terug te keren naar het merk. Het opbouwen van klantloyaliteit is een essentieel doel binnen marketing. Gamification bevordert dit middels het belonen van klanten voor herhaalde interacties. Denk hierbij aan loyaliteitsprogramma’s waarbij klanten punten winnen voor aankopen. Verder kan gamification worden gebruikt voor het verzamelen van waardevolle klantgegevens. Een bedrijf kan bijvoorbeeld bij het spelen van een spel informatie vragen of er juist informatie over klanten uithalen. Dit kan vervolgens gebruikt worden bij het personaliseren van marketingcampagnes.

Lees ook:  Wonen in een monumentaal pand

Voorbeelden van gamification in marketing

Om een beter beeld te krijgen van de invloed van gamification in marketing hebben we een aantal voorbeelden voor je. De Nike+ hardloop app maakt gebruik van gamification door middel van het motiveren van hardlopers. De hardlopers kunnen badges verdienen voor het voltooien van bepaalde doelen. Ook Starbucks heeft een succesvol loyaliteitsprogramma. Hierbij kunnen klanten punten verdienen voor elke aankoop. Die punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor gratis drankjes en andere voordelen. Dit zorgt uiteindelijk voor het terugkeren van klanten. Tot slot is duolingo ook een app dat gebruik maakt van gamification. Het motiveert gebruikers om dagelijks te oefenen middels het verdienen van punten. De gebruikers kunnen dan tegen vrienden concurreren waardoor er een gevoel van betrokkenheid en competitie gecreëerd wordt.

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste marketing trends? Lees dan ook onze blog over de betekenis van performance marketing. Of waarom een krachtige bedrijfsstrategie steeds meer invloed heeft.

Laatste nieuws

Een krachtige bedrijfsstrategie heeft steeds meer invloed

03/04/2024

Je balkon optimaal benutten: hacks

02/04/2024

Twee personen overleden bij verkeersongeval in Gelders Azewijn

14/03/2024

Zaken in Suriname? Let hierop!

04/03/2024

Hoe je digitaal anoniem blijft

23/02/2024

Meer in deze categorie

Een krachtige bedrijfsstrategie heeft steeds meer invloed

|

Je balkon optimaal benutten: hacks

|

Twee personen overleden bij verkeersongeval in Gelders Azewijn

|

Hoe je lederen producten reinigt en onderhoudt voor langdurig plezier

|
© Copyright Nieuwsflitsapp 2024
Nieuwsflitsapp is onderdeel van Nieuwsbeest
hello world!